Aanbod / Agenda

Mindfulness training
Training Hooggevoeligheid
Mindfulness individueel
Begeleiding Hooggevoeligheid
Energetische therapie

Open Meditatie
Wandeling
Coloroscoop

Onze trainingen zijn geschikt voor iedereen die wil investeren in de kwaliteit van haar of zijn leven. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. Naast mindfulness bieden we nog enkele andere trainingen aan op het gebied van persoonlijke groei. Je kunt zowel individueel als in kleine groepen een training volgen.

Training mindfulness (in groep of individueel)
Helemaal aanwezig zijn bij wat er op dit moment gebeurt. Vanuit het hier en nu ervaren wat je voelt, ruikt, hoort, ziet en proeft – dat is de kracht van mindfulness. Mindfulness laat je oordeelloos observeren wat jouw automatische reactie op een bepaalde situatie is. Je onderzoekt in hoeverre deze reactie helpend is voor jou, of je juist belemmert in het dagelijks leven. Vervolgens kun je in alle vrijheid overwegen andere keuzes te maken.

Een mindfulness-training is bij uitstek geschikt als je:

  • Vaak het gevoel hebt geleefd te worden door alles wat er van je wordt verlangd;
  • Je jezelf beter staande wilt kunnen houden in je drukke leven;
  • Vaker van momenten wilt genieten en écht tot rust wilt komen;
  • Minder met je gedachten bezig wilt zijn (piekeren);
  • Lichamelijk last hebt van spanning of stress;
  • Beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties.

Dit levert de training je op:

  • Je krijgt inzicht in je gedachten en gevoelens en je automatische reactie daarop. Je wordt je bewust van de werking van je geest, gaat patronen herkennen én ontdekt dat je een keuze hebt om anders met de dingen om te gaan;
  • Je leert je meer op het hier en nu te concentreren;
  • Je herkent je eigen ‘alarmsignalen’ eerder en leert hoe je jezelf dan kunt helpen;
  • Je leert jezelf te kalmeren en op tijd een stapje terug te doen;
  • Je leert vriendelijker en zachter voor jezelf te zijn;
  • Je leven wordt bewuster en intenser;
  • Je kunt beter omgaan met tegenslag;
  • Je krijgt meer energie en hebt minder last van stress-symptomen (zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid en slapeloosheid), depressie en angst of (chronische) pijn.

Dit vraagt de training van jou:

Voor de meeste mensen vergt mindfulness aanvankelijk behoorlijk wat oefening. We zijn immers niet meer gewend om stil te staan bij hoe het werkelijk met ons is en de tijd te nemen voor ervaringen in het hier en nu. De training doet een beroep op je bereidheid om zes dagen per week elke dag een uur te oefenen. Meestal gaat het om meditaties, zoals de bodyscan, zitmeditatie, luistermeditatie, ademmeditatie, loopmeditatie en beweegoefeningen. Door alle mogelijkheden te proberen, ontdek je waarbij jij het meeste baat hebt. Je zult merken dat het lastig is om tijd te maken voor de beoefening, maar realiseer je dat oefening een essentieel onderdeel is van de training. Als je volhardt, zul je ervaren dat het onder ogen zien en erkennen van onaangename gevoelens en gedachten maakt dat je beter in staat bent ze bij te sturen. In de cursus leer je ‘zachte’ manieren om met je moeilijkheden om te gaan. Je leert onder ogen te zien wat er met je aan de hand is, ook als het onaangenaam en moeilijk is. Ga het experiment met jezelf aan en maak aan het einde de balans op. Voor veel deelnemers is het een ervaring die ze een leven lang met zich meedragen.

Opzet van de training

Je kunt zowel in een groep als individueel een mindfulness-training bij ons volgen. De groepstraining bestaat uit zes bijeenkomsten van twee uur. Het individuele traject bestaat meestal uit zes tot acht bijeenkomsten van een uur, afhankelijk van jouw behoefte.

Wil jij dit avontuur aangaan? Meld je dan hier aan voor een van onze trainingen.